Facebook wil dat mkb’ers vaker gaan betalen voor marketingactiviteiten op het netwerk.

Facebook is een ideaal medium voor kleine internetwinkels. Nieuwe producten in het assortiment of een kortingsactie zijn in een handomdraai gedeeld met volgers. Goedkoop, en effectief. En een band opbouwen met je klanten is de sleutel tot succesvol ondernemen op het web, nietwaar? Maar aan die goede tijd komt wellicht een eind, meldt de Wall Street Journal.

Informele reclame filteren

Vanaf januari gaat Facebook actiever informele reclame uit het netwerk filteren. Begin deze maand waarschuwde Facebook dat posts waarin gratis reclame wordt gemaakt “aanzienlijk minder verspreiding” zullen krijgen. Je volgers zullen ze dus minder vaak zien.

Facebook wil niet meer als een niche-oplossing voor marketing gezien worden, maakt Dan Levy, onderdirecteur MKB bij Facebook, duidelijk. De term die Facebook gebruikt is ‘natuurlijk bereik’ – en bedrijven mogen er niet meer van uitgaan dat ze dat automatisch hebben op Facebook.

Spectaculaire toepassing

“Bedrijven moeten Facebook zien als een toepassing om hun bedrijf te laten groeien”, zegt Levy. Natuurlijk bereik is maar één voordeel van op Facebook zitten, benadrukt hij. “We willen niet dat ondernemers één dollar aan ons uitgeven als dat niet iets spectaculairs doet met de groei van hun zaak.”

Een recente enquête in de Verenigde Staten onder 2300 kleine bedrijven die sociale media gebruiken voor hun marketing, wees uit dat Facebook veruit de populairste toepassing is, met 80 procent. Ondernemers gaven aan dat ze vooral voor Facebook kiezen om nieuwe klanten te werven, een netwerk van volgers op te bouwen en hun merk meer bekendheid te geven.

Van wie zijn die volgers eigenlijk?

Sociale media zorgen voor een nieuwe dynamiek in de controle over het publiek, zeggen marketingdeskundigen. Bedrijven hadden hun publiek in eigen handen, via email of andere marketingkanalen, of kochten publiek via advertenties in kranten, op televisie of andere traditionele media.

Maar bij Facebook is er eerder sprake van 'publiekshuur' - het publiek is van Facebook, de ondernemer heeft er geen volledige controle over.

Betaalde posts

Het alternatief voor ondernemers is om Facebook te betalen om posts te promoten. Het zal veel ondernemers stimuleren om eens kritisch te kijken naar hoeveel betaalde advertentie op Facebook oplevert.

Een rapport van marktonderzoeker Forrester, dat maandag werd gepubliceerd, wijst uit dat posts van bekende merken op Facebook slechts ongeveer 2 procent van hun fans en volgers bereiken. Gemiddeld reageert minder dan 0,1 procent van de volgers op zo'n post.

Lees ook
Wat heeft dit cadeauwinkeltje dat Amazon niet heeft?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl